علم و تکنولوژی

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

دنیای تکنولوژی پر از ماجراهای عجیب و جالب است. در این مقاله، به دوازده ماجرا اشاره خواهیم کرد؛ از داستان انتخاب کلمه‌ی اسپم برای ایمیل‌های ناخواسته گرفته تا ماجرای زمان یکسان در تبلیغ محصولات اپل.

دنیای تکنولوژی دنیای شگفت‌انگیزی است. اگرچه در عصر اطلاعات هنوز اول راه هستیم و مسیری بسیار طولانی پیش رو داریم، بسیاری از اختراع‌ها و دستاوردهای بشر در حوزه‌ی تکنولوژی یک قرن پیش اصلا تصورکردنی نبود. با اینکه در این مسیر هنوز کودکی نوپا به‌حساب می‌آییم، پیشرفت‌های چشمگیری کرده‌ایم که شیوه‌ی زندگی‌مان را کاملا متحول کرده است.

بااین‌همه، شاید آنچه دنیای تکنولوژی را جذاب‌تر می‌کند، داستان پیدایش و حقایق جالبی است که درباره‌ی هر یک از دستاوردهای فناوری بشر وجود دارد. در این مقاله، به دوازده داستان از این داستان‌های عجیب، اما واقعی دنیای تکنولوژی اشاره خواهیم کرد. 

باگ کامپیوتر از روی حشره‌ای گیرافتاده در کامپیوتر نام‌گذاری شد

باگ (Bug) در انگلیسی به‌معنی «حشره» است و در دنیای تکنولوژی، به ایرادها و خطاهای کوچک در نرم‌افزار و سیستم‌ها اشاره می‌کند. جالب است بدانید دلیل این نام‌گذاری حشره‌ای واقعی بوده است. سال ۱۹۴۷، گریس هاپر، دانشمند آمریکایی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی و مخترع اولین کامپایلر، مشغول کار روی نسخه‌ی دوم کامپیوتر مارک در دانشگاه هاروارد بود که دستیارانش متوجه شاپرکی شدند که درون یکی از رله‌های کامپیوتر گیر افتاده و باعث ایجاد خطا در کار دستگاه شده بود. آنان بعد از بیرون‌آوردن حشره، آن را در لاگ‌بوک خود چسباندند و از آن به‌عنوان «اولین نمونه از باگ واقعی کشف‌شده» در کامپیوتر یاد کردند. 

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

خیلی زود در دپارتمان این خبر پیچید که تیم پروژه‌ی هاروارد مارک، کامپیوتر را «دی‌باگ» کردند؛ یعنی «باگ» را برطرف کردند. از آن روز به‌بعد، به فرایند رفع ایرادهای سیستم و نرم‌افزار «دیباگ» گفته می‌شود. خود هاپر اعلام کرد وقتی اعضای تیم متوجه حشره گیرافتاده در کامپیوتر شدند،‌ آنجا حضور نداشته است؛ اما این یکی از داستان‌های محبوبی است که هاپر به دفعات آن را تعریف کرده بود.

بقایای این حشره‌ی تاریخی را به‌همراه لاگ بوک تیم پروژه‌ی Mark II در موزه‌ی ملی تاریخ آمریکا در واشنگتن دی‌سی می‌توان مشاهده کرد. این ماجرا اولین نمونه‌ از باگ کامپیوتری بود؛ اما اولین‌باری که از این کلمه در مفهموم کلی ایراد فنی استفاده شد، به مدت‌ها پیش و سال ۱۸۷۸ و شخص توماس ادیسون برمی‌گردد. ادیسون در نامه‌ای نوشته بود مشغول کار روی تلگراف چهارگانه است و گفته بود این دستگاه برای درست کار‌کردن به «تله‌ی حشره‌گیر» (Bug Trap) نیاز دارد.

خالق بیت‌کوین همچنان ناشناس است

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

ارز دیجیتال غیرمتمرکز بیت‌کوین که سال‌ها است تیتر اول و پرسروصدای حوزه‌ی مالی و تکنولوژی بوده است، اوایل سال ۲۰۰۹ عرضه شد. جالب است بدانید یک سال بعد، لسلو هانیت (Laszlo Hanyecz) اولین خرید ثبت‌شده با بیت‌کوین را انجام داد که برای خرید دو عدد پیتزا دَه‌هزار بیت‌کوین پرداخت کرده بود. اکنون بیش از دَه سال از آن روز می‌گذرد و ارزش بیت‌کوین از تقریبا هیچ به بیش از پنجاه‌هزار دلار رسیده است؛ اما با تمام این افت‌و‌خیزها در ارزش بیت‌کوین، هویت خالق این رمز‌ارز همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

ناگفته نماند درباره‌ی ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار فرد یا افراد دخیل در ایجاد بیت‌کوین، نظریه‌های بسیاری مطرح شده است. برخی برای افشای هویت ناکاموتو تلاش‌های بسیاری کرده‌اند؛ اما هنوز مدرک مستدلی برای احراز هویت خالق بیت‌کوین وجود ندارد. شاید هیچ‌وقت هویت واقعی خالق بیت‌کوین را کشف نکنیم و شاید این اتفاق چندان بدی هم نباشد. 

برخی از پردازنده‌های AMD را می‌توان با مداد اورکلاک کرد 

شرکت AMD اوایل دهه‌‎ی ۲۰۰۰ در موقعیت عجیبی قرار داشت. نسل اول پردازنده‌های اتلون این شرکت بر پردازنده‌های پنتیوم رقیب چیره شده بودند و با گذشت زمان، در بین افرادی به شهرت فراوانی دست پیدا کرد که با اورکلاک‌کردن تراشه، پول بیشتری به جیب می‌زدند. 

پردازنده‌های AMD آن‌قدر برای اورکلاک‌کردن (یعنی دست‌کاری تراشه برای افزایش سرعت کاری آن) مناسب بودند که برخی فروشندگان قطعات کامپیوتری برای سود بیشتر، تراشه‌هایی با سرعت کُند را اورکلاک می‌کردند و به مشتریان ناآگاه به‌عنوان تراشه‌های پریمیوم می‌فروختند.

 

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

این مشکل به‌قدری حاد شد که AMD تصمیم گرفت برای مقابله با آن، طراحی پردازنده‌های نسل دوم اتلون، موسوم به تاندربرد را به‌گونه‌ای تغییر دهد تا این فروشندگان حیله‌گر نتوانند سرعت کلاک تراشه‌ها را دستکاری کنند. بااین‌حال، خیلی زود طرفداران اورکلاک متوجه شدند برای برقراری مجدد اتصال بین بریج‌ها می‌توان از گرافیت موجود در مغز مداد یا هر چیز دیگری استفاده کرد که به‌اندازه‌ی کافی رسانا بود. بدین‌ترتیب، می‌شد به تنظیمات پردازنده در بایوس سیستم و دستیابی به سرعت بیشتر در پردازنده دست پیدا کرد. 

گفتنی است این روش بعد از گذر AMD از تراشه‌های سرامیکی به بُرد مدار چاپی (PCB) بسیار سخت‌تر شد. علاوه‌بر‌این، امتحان‌کردن این روش به هر کسی توصیه نمی‌شود؛ چون کوچک‌ترین اشتباهی باعث از‌کار‌افتادن پردازنده خواهد شد.

نسخه‌ی آمریکایی سوپرماریو ۲ با نسخه‌ی ژاپنی آن زمین تا آسمان فرق می‌کند

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

زمانی‌که نسخه‌ی دوم بازی محبوب Super Mario Bros به آمریکا رسید، گیمرهای آمریکایی از درجه‌ی سختی مراحل بازی درمانده شده بودند. دهه‌ی ۱۹۸۰، روزهای خوشی برای صنعت گیمینگ در آمریکا نبود و حالا که به‌سختی توانسته بودند گیمرها را با بازی سوپر‌ماریو سرگرم کنند، نمی‌تواستند اجازه دهند دلخوری گیمرها از سختی این بازی آن‌ها را از بازی‌کردن منصرف کند. به‌همین‌دلیل، هاوارد فیلیپس،‌ مشاور و سخن‌گوی نینتندو آمریکا، به این شرکت ژاپنی اصرار کرد تا نسخه‌ی آسان‌تر و گیمرپسندتری از بازی سوپر‌ماریو را برای عرضه در آمریکا آماده کند.

نینتندو برای ساخت نسخه‌ی آسان‌تر سوپر‌ماریو به‌جای اینکه پروژه‌ی کاملا جدیدی شروع کند، سراغ عنوان بازی‌ای رفت که از قبل برای کنسول فمیکام ساخته شده بود و آن را به بازی ماریو تبدیل کرد. نینتندو تنها با کمی تغییر، بازی Yume Kojo: Doki Doki Panic را به بازی Super Mario Bros. 2 تبدیل و آن را در اکتبر ۱۹۸۸ در آمریکا عرضه کرد. این بازی به‌قدری محبوب شد که نینتندو چند سال بعد آن را به‌عنوان Super Mario USA به ژاپن آورد. نسخه‌ی اصلی Super Mario Bros. 2 که در ژاپن عرضه شده بود، در‌نهایت به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی Super Mario All-Stars برای سوپر نینتندو در سال ۱۹۹۳ و به اسم «مراحل گمشده» به آمریکا راه پیدا کرد.

اولین لوگو اپل آن چیزی نیست که فکر می‌کنید

لوگو اپل، همان سیب گاز‌زده‌ی معروف، یکی از لوگوهای شناخته‌شده‌‌ی دنیا است. سال ۱۹۷۷، راب جانوف این لوگو را طراحی کرد و از آن زمان تاکنون، در اَشکال مختلف پا‌بر‌جا مانده است. اما آیا می‌دانستید این سیب گاز‌زده اولین طرحی نبود که اپل برای معرفی محصولات شرکتش از آن استفاده کرد؟

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

رونالد وین که به‌همراه استیو جابز و استیو وزنیاک شرکت اپل را تأسیس کرد، اولین لوگو این برند را هم طراحی کرد. طرح سیاه‌و‌سفید وین اسحاق نیوتن را نشسته زیر درخت سیب نشان می‌دهد و دورِ این تصویر جمله‌ای از شاعر معروف انگلیسی ویلیام وردزورث آمده است:‌ «نیوتن… ذهنی که همواره در دریایی از اندیشه‌های عجیب در گشت‌و‌گذار است… به‌تنهایی.»

استیو جابز از این طرح راضی نبود و می‌خواست لوگو اپل طوری باشد که بتوان آن را به‌آسانی در اندازه‌ی کوچک تولید کرد و اسم شرکت و لوگو آن با هم هماهنگ باشد. اوایل سال ۱۹۷۷، استیو جابز سراغ جانوف رفت تا برای شرکت اپل لوگو جدیدی طراحی کند. آوریل همان سال، لوگو رنگین‌کمانی اپل همراه‌با کامپیوتر Apple II روانه‌ی بازار شد. 

ایده‌ی کیوسک‌های کرایه‌ی فیلم Redbox از مک‌دونالد بود

برند تجاری کیوسک‌های قرمز خیابانی است که می‌توان از آن‌ها فیلم کرایه کرد. این کیوسک‌ها در اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ تا اوایل ۲۰۱۰ محبوبیت زیادی داشتند و درکنار سرویس‌های استریم مانند نتفلکیس و هولو، حتی باعث ورشکستگی شرکت Blockbuster شدند که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های اجاره فیلم بود.

تا اواخر سال ۲۰۱۲، بیش از ۴۲ هزار کیوسک Redbox در آمریکا و کانادا فعال بود و روزانه نزدیک دومیلیون فیلم به کاربران کرایه می‌داد. Redbox حتی در فهرست شرکت‌های با رشد سریع مجله‌ی فورچون در سال ۲۰۱۲ رتبه‌ی ۱۵ را ازآنِ خود کرده بود؛ اما آیا می‌دانستید این برند را مک‌دونالد به وجود آورده است؟

ماجراهای باورنکردنی اما واقعی دنیای تکنولوژی (قسمت اول)

سال ۲۰۱۲، بخش توسعه‌ی کسب‌و‌کار مک‌دونالد متوجه شد مشتریان ترجیح می‌دهند برای انجام خریدهایشان به‌جای فروشنده با دستگاه کار کنند. گرگ کپلن، یکی از اعضای تیم توسعه‌ی اولیه‌ی مک‌دونالد می‌گفت: «مشتریان دوست دارند کنترل خریدهایشان کاملا در‌اختیار خودشان باشد؛ اما وقتی برای خرید با شخص دیگری در تعامل هستید، بخشی از این کنترل را به او واگذار می‌کنید.»‌

مک‌دونالد ابتدا از این کیوسک‌ها برای فروش محصولات سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کرد؛ اما عمر این پروژه کوتاه بود. کپلن همچنان معتقد بود این دستگاه‌ها قابلیت زیادی دارند و برای همین از آن‌ها برای کرایه‌ی دی‌وی‌دی استفاده کرد. این ایده با موفقیت روبه‌رو شد و سال ۲۰۰۵، شرکت Coinstar که کیوسک‌های آن پول سکه‌ای را با اسکناس و کارت هدیه تعویض می‌کنند، ۴۷ درصد شرکت Redbox را به‌ارزش ۳۲ میلیون دلار خرید. سال ۲۰۱۹، شرکت Coinstar باقی شرکت را به‌ارزش بیش از ۱۶۹ میلیون دلار خرید و الان مالک کل این کیوسک‌های قرمزرنگ در آمریکا است. کیوسک‌های Redbox مدتی حتی بازی‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ هم کرایه می‌دادند. 

 

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *